چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

اتاق فرار چيست و براي سلامتي چه مزايايي دارد؟


اتاق فرار يك بازي ايده آل براي آن دسته از افرادي است كه هميشه آرزو داشتند تا به جاي نقش اول  ويديو گيم، كتاب يا يك فيلم مورد علاقه‌شان بودند. اين بازي را مي‌توان به صورت چند نفره انجام داد، شما و دوستانتان در يك اتاق حبس مي‌شويد و بايد با حل معما و روبه‌ رو شدن با چالش‌هاي مختلف راه فرار را پيدا كنيد. هر اتاق، چندين سناريوي مختلف دارد مثل فرار به عنوان يك جاسوس بين­‌المللي، گريز از يك خانه جن زده يا حتي فرار از يك مقبره مصري. بازيكنان بايد از معما­ها، راهنمايي ها و سرنخ هاي موجود در اتاق­‌ها استفاده كنند و در زماني محدود زاه فرار از اتاق را پيدا كنند. در اين مقاله به معرفي اين بازي و تاثير آن بر ذهن مي‌پردازيم. 


اتاق فرار از كجا شروع شد؟


اولين اتاق فرار مدرن توسط يك انتشارات ژاپني به نام SCRAP در كيوتو به وجود آمد و به صورت يك بازي 5-6 نفره در يك اتاق انجام شد، اما حالا SCRAP  با رويدادهاي فرار چند هزار نفره در يك مكان مشترك شناخته مي­شود. از آن زمان اين بازي تبديل به يك رويداد بين‌­المللي شده و در بيش از 60 كشور جهان از جمله ايران اجرا مي­شود.


برخي از مزاياي اتاق فرار براي سلامتي ذهن


يادگيري مسائل جديد


پيدا كردن و كشف حقايق جديد و آموزش آن به ديگران در ذات انسان است. در دوره مدرن كه سرعت و بازده بالا حرف اول را در جهان مي­زند، ما از مطالعه كتب قطور فاصله گرفته و فرصت خواندن اين مطالب را نداريم. در اتاق فرار ما به صورت مستقيم و محسوس محيط را تجربه كرده و در آن غوطه ور مي‌­شويم. محيطي كه ما را ترغيب به تعامل فيزيكي با تكنولوژي ها، متون و كدها مي­كند. يك تجربه تعاملي واقعي كه همتا ندارد.

در ادامه ما به مزاياي اتاق فرار براي سلامتي مي پردازيم.


تحريك حواس


زيبايي اتاق فرار اين است كه شما مركز تحركات هستيد. اين زماني است كه شما بيشتر از بينايي، لامسه، بويايي و ديگر حواس خود نسبت به محيط استفاده مي­كنيد. زماني كه شما وارد اتاق فرار مي شويد، حواس‌تان تحريك مي­شود، چرا كه غريزه بقا در شما فعال شده و با تيم خود شروع به پيدا كردن راه خروج مي­كنيد.


بهينه سازي مهارت هاي حركتي


حل كردن پازل ها باعث بهينه سازي مهارت هاي حركتي مي­شوند، كه گاهي اوقات به اصطلاح، آن را "هماهنگي دست و چشم" و يا "آگاهي فضايي" نيز خطاب مي­كنند. همانطور كه ما رشد كرده و بزرگتر مي­شويم، آگاهي ما نيز از دنياي اطراف افزايش پيدا مي­كند. تعامل و فعاليت هاي منحصر به فرد اين بازي به بهينه سازي مهارت هايي از قبيل تخمين فاصله و واكنش هاي فيزيكي به موقع  كمك مي­كند. حل پازل ها در دنياي سه بعدي در اتاق فرار موقعيت هايي را فراهم مي­كنند كه فعاليت­هاي اجتماعي زيادي،  توانايي فراهم كردن آن را ندارند.


افزايش توانايي در برقراري ارتباط و تعامل اجتماعي


انسانها به تعامل اجتماعي نياز دارند و اين در غريزه ماست. هنگامي كه تحت فشار قرار مي گيريم، براي حل چالش‌ها مجبور به تعامل با محيط اطراف مي شويم. اتاق فرار هايي مثل اسكيپ كيوب، تيم ها را در شرايطي قرار مي­دهند كه تعامل اجتماعي، براي پيروزي در آنها حياتي است. از آنجايي كه ما در دنياي ديجيتال غوطه ور هستيم، صحبت كردن به صورت رودررو ممكن است روز به روز براي ما كمتر اتفاق بيفتد، اتاق­هاي فرار، ما را به مشاركت در بحث‌­ها و مكالمه با يكديگر ترغيب مي­كنند.


افزايش توانايي حافظه


همانطور كه همگي مي دانيم، با افزايش سن حافظه ما با مشكلاتي روبرو مي­شود. پازل ها و چالش ها مي­توانند يك راه عالي براي تقويت حافظه باشند، چرا كه در تعامل با كدها، نماد­ها و يا زبان همراه هستند، بعضي از اتاق هاي فرار مثل اتاق فرار اسكيپ كيوب  شما را ملزوم به تمركز و صرف انرژي براي به ياد سپردن برخي اطلاعات و استفاده از آنها در مراحل بعدي بازي ميكنند. اين تمرين مي تواند تاثير مثبت بسزايي بر روي تقويت حافظه داشته و به ما در زندگي روزمره كمك شاياني كنند.


افزايش آگاهي


از آنجايي كه ما در فضايي ناشناخته شروع به اكتشاف مي كنيم و از دنياي روزمره خود به صورت موقت فاصله گرفته و در دنيايي جديد مجبور به كسب اطلاعات و استفاده از آنها به صورتي منحصر به فرد براي پيروزي در چالش­‌ها مي­شويم، اين امر باعث تقويت توانايي جذب اطلاعات و استفاده موثر­تر از آنها مي­شود.


افزايش حس شادي و رضايت از زندگي


با اطلاعات جديدي كه كسب و به صورت خلاقانه از آن استفاده كرديم، بعد از خروج از اتاق فرار حس رضايت و لذت زيادي خواهيم داشت، هنگامي كه در حال حل چالش ها در اسكيپ روم  هستيم آدرنالين خون ما افزايش پيدا كرده و هنگام خروج از اتاق حس موفقيت به ما دست خواهد داد.

امروزه در بسياري از كشور ها از جمله ايران اتاق فرار وجود دارد و مخاطبان زيادي را جذب خود كرده است، مجموعه اسكيپ كيوب با چهار شعبه (توچال، بلوار دماوند، ايران مال، اپال) با هفت اتاق فرار جذاب، در اين زمينه جزو تيم هاي موفق است.

اتاق‌ فرارهاي اين مجموعه شامل:


  •   اتاق فرار   Ocean Six: برگرفته از فيلم هاي Ocean’s Eleven  به مدت زمان 70 دقيقه شما را به چالش ميكشد.

  •  اتاق فرارDead End: الگو گرفته از سري بازي هاي Silent Hill  شما را به مدت 90 دقيقه با ترس و دلهره به كشف معماها و حل آنها فرا مي خواند

  •  اتاق فرار   Los santos: پليسي و سياسي و بسيار دشوار به مدت 90 دقيقه هوش شما را زير ذره بين قرار مي­دهد.

  • اتاق فرار Behind The Bars: بر پايه داستاني از جنگ جهاني دوم، شما بايد از زندان نازي ها فرار كنيد.

  •   اتاق فرار  Blow your Candles: در 70 دقيقه بايد معماي يك قتل را به سرانجام برسانيد.

  •    اتاق فرار  Movie Night: براساس اتفاقي واقعي در سال 2012.

  •    اتاق فرار My name is Sydney: مرتبط به سناريوي Dead End  تدوين شده و 75 دقيقه مملو از ترس و دلهره.



منبع: مجموعه اتاق فرارهاي اسكيپ كيوب 



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.